onsdag 9 mars 2011

Min förebild

Här kommer ett litet fötydligande till er som kanske tittar på min presentation, Min förebild. Jag pratade ju före och inte under filmen...

Till uppgiften, Min förebild valde jag att presentera min mamma. Jag gjorde en kort beskrivning av hur hon var som person och vad hon tyckte om i livet. Född och uppväxt i Finland, läste till undersköterska i Uppsala, tyckte om fritidsliv, vänner och resor. Tyvärr gick hon bort alldeles för tidigt och det var nog först efter hennes bortgång som jag riktigt förtsod hur mycket hon har betytt och fortfarande betyder. Det är först nu som jag kan inse att hon har blivit en förebild för mig.

Jag ville inte att min presentation skulle ses som sorglig och vara någon slags "ångestdumpning". Snarare ville jag förmedla de fina minnena av min mamma som jag har kvar och känslan av att hon fortfarande finns med mig.

2 kommentarer:

  1. Din film var jättefin! Jag blev verkligen imponerad av hur skickligt du valt bilder och byggt upp filmen. Du inspirerade mig till att arbeta med gamla foton vilket jag gjort nu i min film. Det blir verkligen fint när man scannar in svartvita foton. Vilken skärpa! Och bilden på din mamma som du lagt upp på bloggen är verkligen så vacker!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria
    Jag har inte kikat på din film ”min förebild” men man blir klart intresserad med en så snygg mamma. Jag och Lasse ska snart sätta oss och titta på allas filmer, ska bli kul.

    När det gäller val av editor för att bygga din resurs tycker jag att du ska gå ut på våra resursidor och gå igenom mina Jingfilmer. Jag tror att du ganska snabbt kommer igång med programmet och minns hur du ska använda det. Jag hjälper dig gärna.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera