måndag 6 juni 2011

digitala lärresurser

Bättre sent än aldrig…
Hade mer eller mindre glömt bort att skriva om några digitala resurser som jag använder mig av i min undervisning. Precis som flera andra kommuner använder sig Enköpings kommun av FLOD. FLOD är en digital distributionsplattform av bland annat radio och tv-program framtagen av Mediecenter Mälardalen. Jag tycker att det fungerar jättebra och vi använder oss ofta av FLOD i vår undervisning. Kids English Zone använder vi bland annat till engelskundervisningen för de yngre eleverna. Mycket smidigt att streama direkt från nätet istället för att beställa hem alla 26 banden från AV-media som vi har gjort förut.

Unga Fakta är en annan välkänd sajt som riktar sig till barn och ungdomar men även lärare. Till flera ämnesområden finns det lärarhandledningar. Jag har använt sajten många gånger och även deras läarhandledningar som finns till flera av deras större områden tex. Stjärnor och planeter och vikingar. Det står att sidan är till för barn mellan 3-18 år, men jag tycker nog mest att den riktar sig till yngre elever.

En sida som jag nyligen upptäckt att jag kan använda mig av är tv4 play. Framförallt de program som finns under barn. Det bästa är att man inte behöver ha premium versionen och att programmen verkar ligga kvar! Kanske inte något man kan förlita sig på i längden men så länge det går så är det bra. Vi har bland annat tittat på Tidsdeckarna med Tobbe Blom. En jättebra serie om historia från stenåldern till nutiden och in i framtiden.

Helt klart är det i alla fall att det finns massor med bra digitala lärresurser och fler lär det bli! ;))

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen med lärresurser. Jag har också upptäckt svt play och sveriges radio har också ett mycket bra webbarkiv. Jag gillar också din 4-slides presentation. Verkligen fina bilder! Att du håller dig till ett tema i bildpresentationen ger ett bra och genomtänkt intryck! Ha en trevlig sommar Maria så ses vi kanske till hösten på IKT B! /Maria

    SvaraRadera